Terra Nova Minimaatschappij

Voortgezet onderwijs - onderbouw

Leerdoelen

  • De leerlingen maken kennis met maatschappelijke problemen en denken hier kritisch over na.

  • De leerlingen denken na over wat zij belangrijk vinden in een maatschappij.

  • De leerlingen leren om een serieus en respectvol dialoog aan te gaan met anderen.

  • De leerlingen leren hun eigen mening te delen met anderen en accepteren dat hun mening niet altijd wordt gedeeld.

  • De leerlingen zien in dat je in een maatschappij rechten en plichten hebt.

Met Terra Nova vormen leerlingen in teams van vijf op een onbewoond eiland hun eigen minimaatschappij. Ze ervaren wat het betekent om deel uit te maken van een samenleving door er zelf een te mogen besturen. Het spel vormt een handige discussietool om lastige maatschappelijke thema’s bespreekbaar te maken. In het spel zijn de leerlingen verantwoordelijk voor hun eigen eiland en discussiëren ze over hun ideale samenleving. Tijdens hun avontuur worden ze uitgedaagd door morele dilemma’s. Ze verkennen wat voor hen ‘juist’ is en wat niet en nemen het heft in eigen handen om hier iets voor te organiseren. Terra Nova is een uitdagend spel voor burgerschapsonderwijs.

 

Hoe kunnen we controversiële onderwerpen bespreekbaar maken en hoe kunnen we de nieuwe generatie actief betrekken bij maatschappelijke uitdagingen? Terra Nova maakt lastige thema's op een veilige manier bespreekbaar en voorstelbaar. In plaats van termen en theorie gebruikt Terra Nova metaforen: concrete gebeurtenissen met vissen en kokosnoten. Met wie delen ze hun vis? Hoe lang zorgen ze voor een zieke kampgenoot? Zijn ze bereid hun eiland te delen met nieuwelingen?

Aanvullende informatie

Er moet genoeg ruimte zijn om de klas op te delen in (max.) 6 groepjes.

Kosten

Tijdsduur

60 minuten, maar is flexibel in te plannen

Maximale groepsgrootte

30

Is de groep groter dan

30

leerlingen? We bekijken graag de mogelijkheden.

Begeleiders

Kosten i.c.m. objectentafel

Tijdsduur i.c.m. objectentafel